خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





تغذیه ورزشکاران در ماه مبارک رمضان

     

    ویژگی های سحری در ماه مبارک رمضان برا ی ورزشکاران

    حداقل 1 ساعت قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده و سحری را به آرامی و بدون عجله مصرف کنید، چراکه افطاری

    یک وعده بسیار مهم در ماه مبارک رمضان به منظورتامین انرژی مورد نیاز ورزشکار در طول روز و نیز تنظیم قند ورزشکاران محسوب می شود.

    سحری می بایست ویژگی یک ناهار را داشته باشد.

    وعده سحری را هرگز نباید حذف کرد به ویژه در افرادی که فعالیت های ذهنی و بدنی شدید دارند.

    استفاده از کربوهیدرات های پیچیده (نان های سبوس دارو کامل(نان سنگک یا نان جو)،غلات با سبوس حبوبات و سیب زمینی) و برنج های مخلوط عدس پلو، لوبیا پلو در وعده سحری جهت کاهش حس گرسنگی در طول روز و جلوگیری ار افت قند خون

    استفاده از سالاد حاوی سبزیجات سبز  ،زرد وقرمز(مثل کاهو ،کدو،گوجه فرنگی ، هویج،ذرت،لوبیا سبز، جوانه گندم همراه لیمو ترش )

    به منظور تامین تمام ریز مغدیها شامل ویتامینها واملاح و مایعات و الکترولیتهااز مقادیر مناسبی میوه ها و سبزیجات آب دار و لبنیات در وعده سحری استفاده نمایید.

    هرگز نباید در وعده سحری پرخوری کرد چرا که فشارزیادی به معده و دستگاه گوارش وارد می کند و باعث مشکلات گوارشی می شود.

    عدم استفاده از غذاهای سرخ کردنی وخیلی چرب،غذاهای بسیار شیرین ،حجیم وشور

    ابلافاصله پس از سحری نباید خوابید چرا که مشکلات گوارشی مختلفی ایجاد کرده و باعث شده که در طول روز احساس خوبی نداشته یاشید.

    وعده سحری می بایست حاوی پروتئین مناسب مثل مرغ،ماهی ،لبنیات باشد

     قندها وشیرینی های طبیعی مانند انواع خرما و توت که منابع خوبی از املاح،ویتامین ها و انرژی هستند به جای انواع شیرینی ها

    ویژگی های افطاری در ماه مبارک رمضان

    شروع افطار با منابع قندی (خرما،کشمش، توت و...)در حد اعتدال به همراه مایعات مثل شیر،آبمیوه

    استفاده از غذاهای سبک،پرکالری و سریع الهضم نظیر آب گرم،چای کم رنگ،شیر،خرما،پنیر کم چرب و کم نمک،گردو،نان های سبوس دار تازه،سوپ های رقیق

    عدم استفاده از آب زیاددر حین خوردن افطاری به دلیل ایجادتحریک و ناراحتی های گوارشی

    در فاصله افطار تا سحر مصرف کافی مایعات و عدم مصرف غذاهای بسیار چرب و شیرین

    استفاده از سوپ های مرغ،ماهیچه و سبزیجات

    پرهیز از پرخوری و مصرف مواد سنگین ،حجیم ،نفاخ،سرخ شده و پرچرب، نوشابه

    -پرهیز از مصرف زیاد زولبیا بامیه ،دسرهای شیرین

    ویژگی های شام در ماه مبارک رمضان

    مصرف شام یک  تا دوساعت پس از افطار

    -استفاده از غذاهای ساده شامل تمامی گروه های غذایی

    استفاده از انواع سوپ و خوراک های کم حجم و کم چرب (خوراک لوبیا،خوراک خوراک مرغ سبزیجات ،عدسی....)

    استفاده از غذاهای ساده شامل تمامی گروه های غذایی

    -استفاده از ماست،سالادفصل و سبزی خوردن

    استفاده از منابع غذایی حاوی پتاسیم و نیز آب،آب میوه و...

    پرهیز از مصرف غذاهای پرکالری و چرب در اواخر شب

    پرهیز از مصرف نوشیدنی های کافئین دار در اواخر شب

    پس از مصرف شام ،حتما وعده مختصری،شامل میوه،شیر یا انواع مغزهای گیاهی مانند پسته ، گردو، فندق ، بادام، تخمه کدو یا آفتابگردان تازه استفاده کنید.

     

     

    منبع : پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت 

    زیبا کاوه یی

     


    این مطلب تا کنون 13 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : استفاده ,سحری ,مصرف ,وعده ,غذاهای ,ویژگی ,وعده سحری ,مبارک رمضان ,شامل تمامی ,غذایی استفاده ,ساده شامل ,
    تغذیه ورزشکاران در ماه مبارک رمضان

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده